Since the launch of Wikipedia in January 2001, a number of controversies have occurred. Wikipedia’s open nature in qui anyone can edit MOST items, Has led to various Concerns, Such As the quality of writing, the amount of vandalism , and the accuracy of information on the project. The Wikimedia Foundation (WMF) is a Wikimedia-basedorganization . Common subjects of coverage include Articles Containing false information, public figures and corporations editing items for qui They Have a serious conflict of interest , paid Wikipedia editing and hostile interactions entre Wikipedia editors and public figures.

The Seigenthaler biography incident [2] led to media criticism of the reliability of Wikipedia. This incident began in May 2005 with the anonymous posting of a hoax Wikipedia article with false, negative allegations about John Seigenthaler , a well-known American journalist. In March 2007, Wikipedia was again the subject of media attention with the Essjay controversy , which involved a prominent English Wikipedia editor and administrator who was a “university professor of religion at a private university” with a Ph.D. in theology And a degree in canon law “when in fact he was a 24-year-old who held no advanced degrees. [3] [4]

The 2012 scandals Involving paid consultancy for the government of Gibraltar by Roger Bamkin has Wikimedia UK board member, [5] [6] and potential conflicts of interest-have highlight highlighted Wikipedia’s vulnerabilities. [5] The presence of inaccurate and false information, as well as the perceived hostile editing climate, have been linked to a decline in editor participation . [7] Another controversy arose in 2013 after an investigation by Wikipedians found that the wiki-PR had Wikipedia for paying clients, using “an army” of sockpuppet accounts that purportedly included 45 Wikipedia editors and administrators. [8] [9] In 2015, the Orangemoody investigation showed that businesses and minor celebrities had been blackmailed over their Wikipedia articles by a coordinated group of fraudsters, again using hundreds of sockpuppets. Controversies within the Wikipedia and the WMF have been the subject of several scholarly papers . [10] [11] This list is a collection of the most notable instances. Controversies within the Wikipedia and the WMF have been the subject of several scholarly papers . [10] [11] This list is a collection of the most notable instances. Controversies within the Wikipedia and the WMF have been the subject of several scholarly papers . [10] [11] This list is a collection of the most notable instances.

verview

The nature of Wikipedia controversies has been analyzed by many scholars. For example, sociologist Howard Rheingold says that “Wikipedia controversies have revealed the evolution of social mechanisms in the Wikipedia community”; [10] a study of the politicization of socio-technical spaces remarked that Wikipedia “controversies … become fully fledged when they are advertised outside the page being debated”; [11] and even one college discusses Wikipedia as a curricular tool, in which “recent controversies involving Wikipedia [are used] as a basis for discussion of ethics and bias.” [12]

Editing restrictions

Despite being promoted as an encyclopedia “anyone can edit”, the ability to edit controversial pages is sometimes restricted due to “edit wars” or vandalism. [13] To address criticism about restricting access while still minimizing malicious editing of those pages, Wikipedia has also tried such measures as “pending changes” which would open up Members of the site. [14] [15]

2002

  • February 2002 – In late February 2002, the Spanish Wikipedia community decided to break away (” fork “) from Wikipedia to protest against plans by Jimmy Wales and Larry Sanger to sell advertising on Wikipedia sites. [16] The fork, set up by volunteer Edgar Enyedy, was hosted at the University of Seville under the name Enciclopedia Libre Universal en Español . [17] Most of the Spanish volunteers followed by Enyedy, producing over 10,000 items within a year. As a result, the Spanish Wikipedia was virtually inactive until mid-2003. [17] Since this incident, the question of advertising has been a sensitive subject on Wikipedia. [17] In an interview with Wired in January 2011, Wales categorically denied having the plans for advertising, [18] prompting a public dispute with Sanger. [19] “The suggestion that I asked for ads and that Jimmy Wales was opposed to them is, I am afraid, yet another self-serving lie from Wales,” wrote Sanger. [19] As late as 2006 Wales refused to deny that there would ever be advertising on Wikipedia. In January of that year he told a reporter from ClickZ that “the question is going to arise as to whether we could better pursue our charitable mission with the additional money [ads would bring]. Wikipedia. “
The “rambot spike” in late 2002 in early 2003
  • October 2002 – Derek Ramsey Increase the number of Wikipedia articles by about 40% with the creation of a bot named Rambot that generated 33,832 Wikipedia stub articles from October 19-25 for every city county , Based on information from the United States Census of 2000. [21] In The Wikipedia Revolution , Andrew Lih called it “the most controversial move in Wikipedia history”. [21]

2005

  • September 2005
  • The Seigenthaler incident [2] was a series of events that began in May 2005 with the anonymous posting of a hoax article in Wikipedia about John Seigenthaler , a well-known American journalist. John F. Kennedy and Attorney General Robert F. Kennedy . The Falsely stated that Seigenthaler had been a suspect in the assassinations of US President John F. Kennedy and Attorney General Robert F. Kennedy . Additionally, the article erroneously stated that Seigenthaler had lived in the Soviet Union for 13 years beginning in 1971. Seigenthaler, who had been a friend and assistant to Robert Kennedy, cited the internet Wikipedia entry as “Internet character assassination”. [22] The perpetrator of the hoax, Brian Chase, was identified by Wikipedia critic Daniel Brandt and reporters for The New York Times . [23] The hoax was removed from Wikipedia in early October 2005, after which Seigenthaler wrote about his experience in USA Today . [22] [24] After which Seigenthaler wrote about his experience in USA Today . [22] [24] After which Seigenthaler wrote about his experience in USA Today . [22] [24]
  • Professional book indexer Daniel Brandt started Wikipedia article on wikipedia-watch.org [23] in answer to his unpleasant experience while trying to get his biography deleted. [25]
Jimmy Wales ‘ s autobiographical edits attracted criticism in December 2005.
  • November / December 2005 – The IP address assigned to the United States House of Representatives was blocked from editing Wikipedia because of a large number of edits comprising a “deliberate attempt to compromise the integrity of the encyclopedia.” [26] According To CBS News thesis exchange included edits to Marty Meehan ‘s Wikipedia section to give it a more positive tone. [27] The edits to Meehan’s United States Office of Government Ethics to say that “[t] hat kind of use, plus the fact that they are changing one person’s material,
  • December 2005 – Wikipedia co-founder Jimmy Wales was found to be editing his own Wikipedia article. Selon public logs He Had made 18 edits à son biography, seven of qui Were alterations of information about whether Larry Sanger Was a co-founder of Wikipedia. It was also revealed that Wales had edited the Wikipedia article of his form company, Bomis . “Bomis Babes”, a section of the Bomis website, had been featured in the article as “soft-core pornography,” but Wales revised this to “adult content section” and deleted mentions of pornography. Bomis Babes soft porn. Wales conceded that he had made the changes, But maintained that they were technical corrections. [28] [29]

2006

  • February 1, 2006 – The Henryk Batuta hoax was uncovered by editors on the Polish Wikipedia . Batuta, an entirely made-up person, was asked to be a Polish Communist revolutionary who was an associate of Ernest Hemingway . The article was published for 15 months and referenced in seventeen other articles before the hoax was uncovered. [30] [31] The hoax article was written by a group of Polish Wikipedia editors calling themselves the “Batuta Army.” One of the group’s members, who called himself “Marek”, told The Observer that they had created the hoax in order to draw attention to the use of the names of Soviet officials for streets and other public areas in Poland. Marek stated that “Many of these people were traitors and murderers who deserve such an honor.” [30]
  • March 2006 – Wikipedia critic Daniel Brandt discovered 142 instances of plagiarism in Wikipedia articles. [32] Brandt told the Associated Press after his discovery that “[t] hey present it as an encyclopedia, they go around claiming it’s almost as good as Britannica. [33]
  • Early to mid-2006 – A series of US Congressional staff edits to Wikipedia were revealed in the press. These mostly participated in various political aides trying to whitewash Wikipedia, the free encyclopedia of information, including information about political parties, By staff-authored biographies. The staff of at least five politicians Were Implicated: Marty Meehan , Norm Coleman , Conrad Burns , Joe Biden and Gil Gutknecht . [34] In a separate but similar incident the campaign manager for Cathy Cox , Morton Brilliant, being white Resigned after-found-have added to negative information to the Wikipedia entries of Political Opponents. [35]
  • July 2006 – MyWikiBiz was founded by Gregory Kohs and his sister to provide paid editing services on Wikipedia. [36] Although Kohs, after some research, concluded that there were no Wikipedia policies forbidding this activity, his Wikipedia account was blocked shortly after the publication of a press release announcing the establishment of the business. MyWikiBiz was engaging. MyWikiBiz was engaging. Jimmy Wales defended this decision and the permanent exclusion of Kohs from Wikipedia, even as he acknowledged that surreptitious paid editing occurred consistently, saying that “[i] t’s one thing to acknowledge there’s always going to be a little of this, but another to say , ‘Bring it on.’ “

2007

  • January 2007
    • In January 2007 English-language Wikipedians in Qatar were briefly blocked from editing by an administrator, following a spate of vandalism, since they did not realize that the entire country’s internet traffic is routed through a single IP address . [39] Both TechCrunch and Slashdot reported that Wikipedia had banned all of Qatar from the site, a claim that was promptly earned by Jimmy Wales co-founder . [40]
    • It was revealed that Microsoft had paid programmer Rick Jelliffe to edit Wikipedia articles about Microsoft products. [41] In particular, Microsoft paid Jelliffe to edit, among others, the article on Open Office XML . [42]A spokesman for Microsoft explained that the articles in question had been heavily biased by editors at Microsoft rival IBM and that having a seemingly independent editor add the material would make it more acceptable to other Wikipedia editors. [43]
  • February 2007
    • On February 13, 2007, American professional golfer Fuzzy Zoeller sued the Miami foreign-credential evaluation firm of Josef Silny & Associates. The lawsuit alleged that defamatory statements had been edited into the Wikipedia article about Zoeller in December 2006 by someone using a computer at that firm. [44] [45]
    • Barbara Bauer, a literary agent, sued the Wikimedia Foundation , qui runs the Wikipedia website and Accepts donations for Wikipedia, for defamation and Causing harm to her business, the Barbara Bauer Literary Agency. [46] In Bauer c. Glatzer , Bauer is a member of the Glatzer Foundation. The Electronic Frontier Foundation defended Wikipedia [47] and moved to dismiss the case on May 1, 2008.
    • Taner Akçam , a Turkish academic who was one of the first to acknowledge and openly discussed the Armenian Genocide , was detained in Canada at the airport in the United States. [48] He was due to give a lecture at the McGill University Faculty of Law and Concordia University . In explaining His detention, Taner Akçam Says That Referred to Canadian autorités year Inaccurate Version de son biography is Wikipediafrom around December 24, 2006, qui called Expired _him_ a terrorist. [48] [49]
The Wikipedia administrator Essjay, whose claims about his identity and credentials were the subject of a New Yorker editorial in 2007.
  • March 2007 – The Essjay controversy was sparked when the New Yorker magazine issued a rare editorial correction that a prominent English Wikipedia editor and administrator known as ” Essjay “, which they had interviewed and described in a July 2006 article as a “tenured professor of Religion at a private university “who held a” Ph.D. in theology and a degree in canon law “, was in fact a 24-year-old who held no advanced degrees. [3] [4] [50] Essjay had invented a completely false identity for his pseudonymous participation in Wikipedia. [3] [4] [50] In January 2007, however, Essjay became a Wikia employee and divulged his real name, Ryan Jordan; This was noticed by Daniel Brandt of Wikipedia Watch, who communicated Essjay’s identity to The New Yorker . [3] [51] Jordan held trusted volunteer positions as “administrator”, “bureaucrat”, “checkuser”, ” arbitrator “, and “mediator”. [3] Jimmy Wales: The Essentials of Essentials, Essentials of Essentials, Essentials of Essentials, Essentials of Essentials, Essentials of Essentials, Essentials of Essentials Community … He has been thoughtful and contrite about the entire matter, And I consider it settled. ” [3] The incident caused wide-ranging debates in the Wikipedia community, and saw Wikipedia co-founder Larry Sanger Wales challenge:” Jimmy, to call yourself a tenured professor, Is not a ‘pseudonym’. It’s identity fraud. And the full question is not why you appointed Essjay to ArbCom, purpose: why did you ignore the obvious moral implications of the fact that he had fraudulently pretended to be a professor – ignoring those implications even to the point of giving him a job and appointing _him_ to ArbCom – up to now? ” [3] As a result of the controversy, Wales Eventually Jordan Invited to relinquish His Responsibilities is Wikipedia, qui He Did, Jordan aussi quit His job at Wikia. [51] [3] The incident caused wide-ranging debates in the Wikipedia community, and saw Wikipedia co-founder Larry Sanger challenge Wales: “Jimmy, to call yourself a tenured professor, when you are not one, is not a pseudonym. It ‘s identity fraud, but it’ s not that you ‘ve been able to do it. A job and appointing him to ArbCom – until now? ” [3] As a result of the controversy, Wales eventually invited Jordan to relinquish his responsibilities on Wikipedia, which he did; Jordan also quit his job at Wikia. [51] [3] The incident caused wide-ranging debates in the Wikipedia community, and saw Wikipedia co-founder Larry Sanger challenge Wales: “Jimmy, to call yourself a tenured professor, when you are not one, is not a pseudonym. It ‘s identity fraud, but it’ s not that you ‘ve been able to do it. A job and appointing him to ArbCom – until now? ” [3] As a result of the controversy, Wales eventually invited Jordan to relinquish his responsibilities on Wikipedia, which he did; Jordan also quit his job at Wikia. [51] And saw Wikipedia co-founder Larry Sanger Challenge Wales: “Jimmy, to call yourself a tenured professor, when you are not one, is not a pseudonym. ArbCom, goal: why did you ignore the obvious moral implications of the fact that he had fraudulently pretended to be a professor – ignoring those implications even to the point of giving him a job and appointing him to ArbCom – until now? ” [3] As a result of the controversy, Wales eventually invited Jordan to relinquish his responsibilities on Wikipedia, which he did; Jordan also quit his job at Wikia. [51] And saw Wikipedia co-founder Larry Sanger Challenge Wales: “Jimmy, to call yourself a tenured professor, when you are not one, is not a pseudonym. ArbCom, goal: why did you ignore the obvious moral implications of the fact that he had fraudulently pretended to be a professor – ignoring those implications even to the point of giving him a job and appointing him to ArbCom – until now? ” [3] As a result of the controversy, Wales eventually invited Jordan to relinquish his responsibilities on Wikipedia, which he did; Jordan also quit his job at Wikia. [51] Is not a ‘pseudonym’. It’s identity fraud.And the full question is not why you appointed Essjay to ArbCom, purpose: why did you ignore the obvious moral implications of the fact that he had fraudulently pretended to be a professor – ignoring those implications even to the point of giving him a job and appointing _him_ to ArbCom – up to now? ” [3]As a result of the controversy, Wales Eventually Jordan Invited to relinquish His Responsibilities is Wikipedia, qui He Did, Jordan aussi quit His job at Wikia. [51] Is not a ‘pseudonym’. It’s identity fraud.And the full question is not why you appointed Essjay to ArbCom, purpose: why did you ignore the obvious moral implications of the fact that he had fraudulently pretended to be a professor – ignoring those implications even to the point of giving him a job and appointing _him_ to ArbCom – up to now? ” [3]As a result of the controversy, Wales Eventually Jordan Invited to relinquish His Responsibilities is Wikipedia, qui He Did, Jordan aussi quit His job at Wikia. [51]
  • June 2007 – In June 2007 statement regarding Nancy Benoit’s Death Was added to the wrestler Chris Benoit ‘s English Wikipedia Article fourteen hours before Police Discovered the bodies of Benoit and his family. This seemingly prescient addition was initially reported on Wikinews and later on Fox News Channel . The article originally read: “Chris Benoit was replaced by Johnny Nitro for the ECW World Championship match at Vengeance , as Benoit was not due to personal issues, stemming from the death of his wife Nancy.” The sentence “stemming from the death of his wife Nancy” was added at 12:01 am EDT on June 25, [52] after the Fayette County police reportedly discovered the bodies of the Benoit family at 2:30 pm EDT (14 hours, 29 minutes later). The IP address of the editor Was traced to Stamford, Connecticut , qui est aussi the rental of WWE headquarters. [53] [ edit] [edit] References Wikipedia has an article on: Anonymous. [54] [55] Which is also the location of WWE headquarters. [53] [ edit] [edit] References Wikipedia has an article on: Anonymous. [54] [55] Which is also the location of WWE headquarters. [53] [ edit] [edit] References Wikipedia has an article on: Anonymous. [54] [55]
  • August 2007 – It was known that Virgil Griffith, a Caltech computation and neural-systems graduate student, created a searchable database that linked changes made by anonymous. The cross-referenced database logs of Wikipedia edits with Availability of annual records Pertaining to the Internet IP addresses edits Were made from. [56] Griffith was motivated by the edicts of the United States Congress, and were similarly promoted themselves. He was particularly interested in finding scandals, especially at large and controversial corporations. He said he wanted to, ” [73] and Ohio State University . [74] Although the edits correlated with known IP addresses, there was no proof that the exchanges actually came from a member of the organization or employee of the company. [61] Wikipedia spokespersons received WikiScanner positively, noting that it helps to prevent conflicts of interest from influencing articles [57] as well as increasing transparency [61] and mitigating attempts to remove or distort. [58] In 2008 Griffith released an updated version of WikiScanner called WikiWatcher, Which also exploit a common mistake made by users with registered accounts which accidentally forget to log in, revealing their IP address and subsequently their affiliations. [84] As of March 2012 WikiScanner’s website was online, but not functioning. [85]
  • September 2007
    • Auren Hoffman was listed by VentureBeat in 2007 as having edited his own Wikipedia profile under a pseudonym. Hoffman responded that he was editing his profile to remove inappropriate comments. [86]
    • One thousand IPs were blocked in Utah in order to prevent further edits from a highly active user who had been banned from Wikipedia editing. [87] [88]
  • October 2007 – In Their obituaries of recently deceased TV theme composer Ronnie Hazlehurst , Many British media organizations Reported That He Had co-written the S Club 7 song ” Reach “. Hazlehurst’s Wikipedia article has been published. [89] [90]
  • December 2007 – In December 2007 it was known that the Wikimedia Foundation had failed to do a basic background check and hired a woman, Carolyn Doran, as its chief operating officer who had criminal records in three states, for theft, drunken driving and fleeing Because accident. [91] [92] According to The Register , Doran left her position after another arrest for DUI; The Wikimedia Foundation lawyer, Mike Godwin , was quoted as saying, “We have never had any documentation of any criminal record on Carolyn Doran’s part. ] Yet … We have, in our records, no evidence of any such thing. ” [93] The Associated Press also reported that Doran had wounded her boyfriend “with a gunshot to the chest.” [94]

2008

A 17th century copy of a 14th-century Persian manuscript image of Muhammad Prohibiting Nasi ‘ , one of the depictions of Muhammad qui raised objections
  • February 2008 – A group of Muslims Wikipedia remove images of the prophet Muhammad from Wikipedia articles about him from some of the followers of Islam believe that such images violate the precepts of the religion. [95] Protesters also organized an email campaign to the French Wikipedia into removing the offending images. [96] By February 7, approximately 100,000 people had signed the petition and the article had been protected from editing by non-registered users. Jay Walsh, Wikimedia Foundation spokesman, told Information Week that “Non censorship is an important tenet of the community community and the edit community” And Mathias Schindler, of Wikimedia Deutschland , said in response to efforts to have the images removed from the German language Wikipedia that “Wikipedia is an encyclopedia, not a for an inter-Muslim debate.” [97]
  • March 2008
    • Wikipedia co-founder Jimmy Wales used Wikipedia to end a relationship He Was HAVING with conservative political columnist, television commentator and university lecturer Rachel Marsden , [98] by Adding a single sentence à son own Wikipedia user page Stating “I am no follow Involved with Rachel Marsden. ” [99] This was interpreted as a wider Wikipedia because of the suggestion (from released private chat logs purportedly between Marsden and Wales) that Wales had previously edited Marsden’s biographical article on Wikipedia, . [100]
    • Jimmy Wales was accused by former Wikimedia Foundation employee Danny Wool of the foundation’s funds for recreational purposes. Wales also stated that Wales had his Wikimedia credit card taken away in part because of his spending habits, a Wales denied claim. [101] Then-chairperson of the foundation Florence Devouard and interim executive foundation Executive Director Brad Patrick denied any wrongdoing by Wales or the foundation, saying that Wales accounted for every expense and that His own pocket; In private, Devouard upbraided Wales for “constantly trying to rewrite the past”. [102]
    • It was claimed by Jeffrey Vernon Merkey’s Wales had edited Merke’s Wikipedia Wiktionary and the Wales dismissed as “nonsense”. [103] [104]
  • April 2008 – Phorm deleted material related to a controversy over its advertising deals. [105] [106]
  • May 2008 – A long-running dispute between members of the Church of Scientology and Wikipedia editors reached Wikipedia’s arbitration committee. The church members were accused of attempting to sway articles in the church’s interests, while other editors were accused of the opposite. The arbitration committee unanimously voted to block all edits from the IP addresses associated with the church; Several Scientology critics were banned too. [107]
  • June 2008
    • In 2007, Jim Prentice , then a member of the Parliament of Canada for Calgary Center-North and Minister of Industry , introduced the DMCA . [108] The Legislation was controversial and Prentice withdrew it in December 2007. [109] By June 2008 Stephen Harper as Prime Minister of Canada . [110] Michael Geist , Professor of Internet Law at the University of Ottawa , discovered that a series of anonymous edits to Prentice ‘ S Wikipedia article had been made in late May and early June from an IP address owned by Industry Canada , Prentice’s ministry. The amendments removed critical mentions of Prentice’s involvement with the copyright legislation and the generic positive claims about the minister. [111] Geist announced his hagiographic palaver extolling Prentice. [108] [110] [111] Geist announced his hagiographic palaver extolling Prentice. [108] [110] [111] Geist announced his hagiographic palaver extolling Prentice. [108] [110]
    • Cadbury , Wickersham and Taft had threatened the Wikimedia Foundation on behalf of then- Telstra- CEO Solomon Trujillo . [112] The letter allegedly contained: “If the Wikipedia and Wikimedia do not remove the improper language by that time (7pm on March 7), and take the steps necessary to block its being reinserted, Mr (Trujillo) intends to start litigation. . ” [113] and reportedly demanded that the editor be responsible for the defamatory material be blocked. [112] Jimmy Wales denied that any such threat had been received, stating that ” Wikipedia, the free encyclopedia Jump to: navigation, search Wikipedia has an article on: Legitimate Criticism. It is even sadder to see Mr Trujillo that he is irresponsible for something he did not do. ” [114]
  • August 2008 – Republican senator and presidential candidate Then John McCain Was accusé of plagiarizing Elements of a speech he gave on the Republic of Georgia from Wikipedia. The Congressional Quarterlyfound that McCain’s speech contained two passages which were substantially identical to passages in the Wikipedia article “Bore striking resemblances.” [115] McCain’s speech was written by speechwriters rather than by the candidate himself. After the Congressional Quarterly’s report was released, McCain’s aides released a statement that contained:
  • September 2008 – There were suspicious updates to Sarah Palin’s biography after the announcement that she would run for the vice-presidency. [117]
Reporter David Rohde in 2011, three years after information about his capture by the Taliban was controversially removed from Wikipedia.
  • November 2008 – New York Times reporter David Rohde was kidnapped by the Taliban while reporting in Afghanistan . The Times feared that reporting of the matter would endanger Rohde’s life, so they did not mention it in their pages. [118] Statements about Rohde’s kidnapping were edited into Wikipedia during the voluntary news blackout, however. Representatives of the Times called Jimmy Wales and asked him to suppress the information. He said he would take care of himself in order to avoid the scandal. [119] Wales told Times reporter reporter Richard Pérez-Peña , “We were really helped by the fact that it would not be possible to have a reliable source. had. ” [120] The Christian Science Monitorreported that Wales’ actions were the subject of much criticism from bloggers and journalists, who argued that information undermined the credibility of Wikipedia. [120] [120] The Christian Science Monitor reported that Wales’ actions were the subject of much criticism from bloggers and journalists, who argued that information undermined the credibility of Wikipedia. [120] [120] The Christian Science Monitor reported that Wales’ actions were the subject of much criticism from bloggers and journalists, who argued that information undermined the credibility of Wikipedia. [120]
  • December 2008
    • In early December, the Internet Watch Foundation (IWF) added the Wikipedia page about the album Virgin Killer to its blacklist of online material potentially illegal in the United Kingdom because it contains an image of a naked prepubescent girl. [121] The IWF’s blacklist is voluntarily enforced by 95% of British Internet Service Providers. The outcome eventually left most British residents can not edit Wikipedia. [122] The Wikimedia Foundation (WMF) protested the blacklisting of the page even though, as the IWF stated at the time, “the image in question is potentially in breach of the 1978 Children’s Act ,” and, in an unprecedented “Move, The IWF agreed to remove the page from its blacklist. [123]
      Further information: Internet Watch Foundation and Wikipedia
    • Professor T. Mills Kelly conducted a class project on “Lying About the Past”, which resulted in the Edward Owens hoax . A biography was created about “Edward Owens” who was asked to be an oyster fisherman who became a pirate during the long depression , targeting ships in the Chesapeake Bay . It was revealed when the media outlets began reporting the story as fact. [124] [125]

2009

  • January 20, 2009 – The Wikipedia article for West Virginia senator Robert Byrd was briefly edited to state, incorrectly, that he had died. [126] Senator Edward Kennedy ‘s article was also changed at this time to reflect his notional death. Shortly thereafter Jimmy Wales was quoted by Fox News as saying “This nonsense would have been 100% prevented by Flagged Revisions”. [127]
  • February 2009 – Scott Kildall and collaborator Nathaniel Stern created Wikipedia Art , [128] a performance art piece as a live article on Wikipedia. Wikipedia’s rules and opted to delete it 15 hours after it was initially posted. A month later, Kildall and Stern received a letter from a law firm representing the Wikimedia Foundation , claiming the domain name, wikipediaart.org, infringed on their trademark. [129] The ensuing controversy was reported in the national press.
  • March 2009
    • Mere hours after the death of French composer Maurice Jarre , Irish student Shane Fitzgerald added a phony quote to Jarre’s Wikipedia article. The quote said “One could say my life itself has been one long soundtrack.” The music was my life, music brought to life, and music is how I will be remembered long after I leave this life. Waltz playing in my head, that only I can hear. ” [133] The quote Was Quickly copy / pasted by journalists and incorporated into Numerous obituaries published in newspapers of Jarre around the world, [134] Including The Guardian and The Independent . [135]
    • In early March 2009, conservative website WorldNetDaily published a postponement by staffer Aaron Klein qui Claimed That liberal editors Routinely whitewashed US President Barack Obama ‘s Wikipedia article. Klein’s report claimed, eg, that “[m] ultiple times, Wikipedia users who wrote about the eligibility issues had their entries deleted. [136] It was revealed within days that there was only one such editor, called “Jerusalem,” and that that editor’s only other edicts were to Aaron Klein’s Wikipedia article. Under questioning from journalists, Klein stated that “I am not ‘Jerusalem21’,
  • May 2009 – Wikipedia, the free encyclopedia David Boothroyd, a Labor Party member, created controversy in 2009, when Wikipedia Review contributor “Tarantino” discovered that he committed sockpuppeting , editing under the accounts “Dbiv”, “Fys” and “Sam Blacketer” Acknowledged his real identity. After earning Administrator status with one account, Then losing it for Inappropriate use of the administrative tools, Boothroyd Regained Administrator status with the “Sam Blacketer” sockpuppet account in April 2007. [138] Later in 2007, Boothroyd’s Sam Blacketer account est devenu share of the English Wikipedia’s Arbitration Committee . [139] Under the Sam Blackater account, Boothroyd edited many articles related to United Kingdom politics, including that of rival Conservative Party leader David Cameron . [140] [141] Boothroyd then resigned as an administrator [142] and as an arbitrator. [143]
Several psychologists strongly objected to displaying images of the 10 Rorschach test inkblots in June 2009.
  • June 2009
    • Chris Anderson , editor of Wired , was accused by the Virginia Quarterly Review of plagiarizing material for his book Free: The Future of a Radical Price from Wikipedia. [144] Anderson claimed that he had originally attributed the material properly to his disagreements with his publisher. He took responsibility for the error, saying “That’s my screw-up.” [145] Anderson announced that the assignment would be corrected in the online version of the book and in future publications. [146] Anderson’s book is a defense of the free content exemplified by Wikipedia, [147] so the fact that he was plagiarized for “riddled with savage irony.” [145]
    • James Heilman , a Canadian doctor, uploaded to Wikipedia copies of all 10 inkblot images used in the Rorschach test , on the grounds that copyright to the images had expired. [148] Heilman was widely criticized by psychologists who used the test as a diagnostic tool, because they were worried that patients with prior knowledge of the inkblots would be able to influence their diagnoses. In response to Heilman’s posting of the images, a number of psychologists registered Wikipedia accounts to argue against their retention. [149] Later that year two psychologists filed a complaint against Heilman with the Saskatchewan Medical Licensing Board, arguing that his uploading of images constituted a unprofessional behavior.
  • July 2009 – The National Portrait Gallery in London Issued a cease and desist letter for Alleged breach of copyright has contre Wikipedia editor Who downloaded more than 3,000 high-resolution pictures from the gallery’s website to upload ’em to Wikimedia Commons . [151] [152] [153 ]
  • November 2009 – Convicted German murderers Wolfgang Werl and Manfred Lauber sued the Wikimedia Foundation (WMF) in German courts, asking for their names to be removed from the Wikipedia article on their victim, Walter Sedlmayr . [155] German laws enforcement with such requests for suppression. [156] Alexander H. Stopp, the two men’s lawyer, succeeded in forcing the German Wikipedia to remove their names. Mike Godwin , WMF, is a member of the WMF Board of Directors. [I] f our German editors have chosen to remove the names of the murderers from their article on Walter Sedlmayr, we support them in that choice. The English-language editors have chosen to include the names of the killers, and we support them in that choice. ” [157]
  • December 2009 – Actor Ron Livingston , star of the 1999 movie Office Space , filed a lawsuit in Los Angeles County Superior Court contre has John Doe Who HAD Repeatedly edited Livingston’s Wikipedia Article to include statements That Livingston Was gay and in a relationship with a (Possibly Notional) man named Lee Dennison. [158] The lawsuit also claimed that the John Doe defendant had set up phony Facebook profiles for Livingston and his putative partner. [159] The following named either Wikipedia nor Facebook, but was evidently intended to give Livingston the power to subpoena identifying information from the two organizations about the anonymous defendant. [160] The lawsuit was followed by a manifestation of the Streisand effect as Livingston was targeted with accusations of homophobia. Jay Walsh, then head of communication for the Wikimedia Foundation, said that “This is a serious issue. Someone who is a fan or an enemy might try to attack or vandalize those articles. [161] We take it quite seriously. We understand people are reflected in these articles. … Articles about living people are tough articles to manage. Someone who is a fan or an enemy might try to attack or vandalize those items. This is not a new scenario for us to witness. ” [161] We take it quite seriously. We understand people are reflected in these articles. … Articles about living people are tough articles to manage. Someone who is a fan or an enemy might try to attack or vandalize those items. This is not a new scenario for us to witness. ” [161]

2010

The observation decks and spire of the Donauturm
  • April 2010 and before – One of the most important issues in the German Wikipedia about the Donauturm in Vienna. [162] While the observation tower shares some architectural aspects with the Fernsehturm Stuttgart , it was never planned for TV broadcasting purposes. The German Wikipedia has passed through 600,000-character discussion about the proper title and category. Some (often Austrian) authors denied the description of Donauturm as a “TV tower”, which was stubbornly defended by others. [162] The Spiegel coverage of the issue with “On good days, Wikipedia is better than any TV soap”. [162]
  • April 2010 – Wikipedia co-founder Larry Sanger, the FBI, has a large amount of child pornography on Wikimedia Commons . Sanger told Fox News : “I was not shocked that it was online, but I was shocked that it was on a Wikimedia Foundation site that purports to be a reference site.” [163] Co-founder Jimmy Wales Responded by claiming That a strong statement from the Wikimedia Foundation Would Be Forthcoming. [164] In the weeks following Sanger’s letter, Wales responded by unilaterally deleting a number of images which he personally deemed to be pornographic. Wales’s unilateral actions led to an outcry from the Wikipedian community, Wales to voluntarily relinquish some of his personal privileges . [165]
  • July 2010 – Following the football World Cup , FIFA President Sepp Blatter was awarded the Order of the Companions of OR Tambo for his contribution over the World Cup. Joseph Sepp Bellend Blatter, the nickname having been taken from his vandalized Wikipedia article . [166 ]
  • August 2010 – After the Federal Bureau of Investigation requested that Wikipedia remove the FBI seal from Wikipedia, Wikimedia Foundation lawyer Mike Godwin feels a snarky letter to the office, denying their request and contending that the FBI had misinterpreted the law. [168]
  • September 2010 – Right-wing radio presenter Rush Limbaugh broadcast a talk of an upcoming hearing in the United States District Court for the Northern District of Floridacourtroom of judge Roger Vinson of the box Florida et al v. The United States Department of Health and Human Services , one of the cases of the US State Challenging Patient Protection and Affordable Care Act (Obamacare). [169] Limbaugh told his audience that Vinson had previously killed three brown bears and had their heads over the door of his courtroom in order, according to Limbaugh, to “instill the fear of God into the accused.” [170] This, stated Limbaugh, ” S Wikipedia article has scant few days before the broadcast. [171] The bear-hunting information inserted into the Wikipedia article was sourced to a nonexistent story in the Pensacola News Journal . A spokesman for Limbaugh told the New York Times that a researcher for Limbaugh’s show had information on the newspaper website, but that newspaper’s managing editor told the Times that no such information had ever been published there. [170] S Wikipedia article has scant few days before the broadcast. [171] The bear-hunting information inserted into the Wikipedia article was sourced to a nonexistent story in the Pensacola News Journal . A spokesman for Limbaugh told the New York Times that a researcher for Limbaugh’s show had information on the newspaper website, but that newspaper’s managing editor told the Timesthat no such information had ever been published there. [170] S newspaper website, but that newspaper’s managing editor told the Times that no such information had ever been published there. [170] S newspaperwebsite, but that newspaper’s managing editor told the Times that no such information had ever been published there. [170]

2011

In September 2011, British journalist and journalist Johann Hari admitted using Wikipedia to attack his opponents by editing the articles about them and inserting fabrications. [172] [173]
  • June 2011
    • Potential candidate for US President Sarah Palin Described American Revolutionary War hero Paul Revere as “he Who Warned the British That They Were not going to be Taking away our arms , by ringing Those bells.” [174] This description, featured by US News and World Report (USN & WR) as “flummoxed ramblings,” [175] kicked off Wikipedia’s article about Revere. [176] Palin’s remarks and various interpretations were added by Palin supporters to the Revere Wikipedia page and just as quickly removed by detractors, [177] In the 10 days following Palin’s remark, Revere’s Wikipedia article on a half million page views and led to extensive and inconclusive discussion on l’article’s talk page and in the national media about whether the the episode HAD Improved gold harmed the article. [174] Robert Schlesinger , writing in USN & WR, Summarized the episode by Saying That “[i] t used to be Said of conservatism That It Stood Athwart history and yelled ‘stop.’ Increasingly it seems to be a stand-alone reality while hitting the ‘edit’ button. ” [176] [177] In the 10 days following Palin ‘s remark, Revere’ s Wikipedia page has been improved or harmed the article. [174] Robert Schlesinger, writing in USN & WR, summarized the episode by saying that “[i] t used to be said of conservatism that it stood athwart history and yelled ‘stop. Increasingly it seems to be a stand-alone reality while hitting the ‘edit’ button. ” [176] [177] In the 10 days following Palin ‘s remark, Revere’ s Wikipedia page has been improved or harmed the article. [174] Robert Schlesinger , writing in USN & WR, summarized the episode by saying that “[i] t used to be said of conservatism that it stood athwart history and yelled ‘stop. Increasingly it seems to be a stand-alone reality while hitting the ‘edit’ button. ” [176] S talk page and in the national media about whether the episode had improved or harmed the article. [174] Robert Schlesinger , writing in USN & WR, summarized the episode by saying that “[i] t used to be said of conservatism that it stood athwart history and yelled ‘stop. Increasingly it seems to be a stand-alone reality while hitting the ‘edit’ button. ” [176] S talk page and in the national media about whether the episode had improved or harmed the article. [174] Robert Schlesinger , writing in USN & WR, summarized the episode by saying that “[i] t used to be said of conservatism that it stood athwart history and yelled ‘stop. Increasingly it seems to be a stand-alone reality while hitting the ‘edit’ button. ” [176]
    • PR Weekend on a ‘fix’, an unnamed London-based figure in the PR industry who offered his services to ‘cleanse’ Wikipedia articles for clients. Wikipedia, the free encyclopedia Carphone Warehouse co-founderDavid Ross , Von Essen Group chairman Andrew Davis , British property developer David Rowland , billionaire Saudi tycoon Maan Al-Sanea , and Edward Stanley, 19th Earl of Derby . According to PR Week , 42 edits were made from the same IP address, most of them removing negative or controversial information, or adding positive information. [178 ]
  • September 2011 – British writer and journalist Johann Hari admitted using Wikipedia to attack his opponents [172] by editing the online encyclopedia’s articles about them under a pseudonym. [173] Using a sockpuppet, Hari engaged in a six-year trolling in a flattering light as well as inserting in the entries for people he considered enemies, such as Francis Wheen , Nick Cohen , Niall Ferguson , And Christina Odone , [180] who he falsely said had been fired from her job at the Catholic Herald. Odone also suspects Hari of having made anonymous edits calling her an antisemite. [181]
  • November 2011 – After the South African government passed the Protection of State Information Bill , a law that criminalized certain forms of speech in that country, the Wikipedia article about the ruling African National Congress (ANC) was altered in protest. [182] The protesters deleted sentences on the page which were critical of the ANC, presumably suggesting that they would be illegal under the new law. [183] This was denied by ANC spokesman Keith Khoza, who stated that the edicts were “conduct … not consistent with a civilized society.” [182]

2012

Historian Timothy Messer-Kruse ‘s experiences editing the article about Chicago’ s Haymarket Affair sparked debate on the role of truth, rather than ” verifiability ” on Wikipedia.
  • January 2012
    • British MP Tom Watson Discovered That Portland Communications HAD beens Removing the nickname of one of ict customers’ products ( “Wife Beater”, referring to Anheuser-Busch InBev ‘s Stella Artois beer) from Wikipedia. Chartered Institute of Public Relations (CIPR) CEO Jane Wilson noted, “Stella Artois is on the ‘wife-beater’ page because it is a nick-name in common currency for that brand of strong continental lager. “This article has been translated from French into English.” [184] Other edits from Portland ‘ Portland customer, the Kazakhstan ‘s BTA Bank , and its former head Mukhtar Ablyazov . Wikipedia’s Policies and Guidelines. [185] Portland Communications welcomed CIPR’s next announcement of a collaboration with Wikipedia and invited Jimmy Wales to speak to their company at Bell Pottinger . [186] Tom Watson was optimistic about the collaboration: “PR professionals need clear guidelines in this new world of online-information-sharing.
    • It Known That est devenu During the 2008 US presidential race, exchange made by Both Barack Obama ‘s and John McCain ‘s campaigns made the news. [188]
  • February 2012 – American labor historian Timothy Messer-Kruse , an expert on the Haymarket affair , published an article in the Chronicle of Higher Education describing his three-year struggle to edit the Wikipedia article on the subject. [189] Messer-Kruse had discovered new primary sources which, in his professional opinion, cast doubt on the conventional view of the incident. In 2009, when he first tried to edit the article to include the new information, he was told by other editors that the sources were not acceptable and that he would have to find published secondary sources. [190] As he later said on NPR , “So I actually bided my time. S experiences to illuminate the “broad question” of “what Wikipedia’s policies are encouraging an undue conservatism about sourcing.” [190]
  • March 2012 – The Office of Investigative Journalism uncovered that UK MPs or their staff had made almost 10,000 edits to the encyclopedia, and that almost one in six MPs had had their Wikipedia article edited from within. [194] Many of the exchange Dealt with Removing unflattering details from Wikipedia During the 2009 expenses scandal , as well as other controversial issues. [195] [196] British politician Joan Ryan admitted to changing her entry “whenever there’s misleading or untruthful information [that has] been placed on it.” [195] Clare Short said her staff were “angry and protective” Over mistakes and criticisms in her Wikipedia article and acknowledged they might have made changes to it. [195] Labor Fabian Hamilton also reported having one of his assistants edit a page to make it more accurate in his view. MP Philip Davies denied making changes about removing controversial comments related to Muslims from 2006 and 2007. [195]
Attempts to delete an item about the wedding dress of Kate Middletonled to a controversy on the English Wikipedia [197] and the outcome Some received press coverage. [198] [199]
  • July 2012
    • Attempts to delete an entry about the wedding dress of Catherine, Duchess of Cambridge . [197] Jimmy Wales used the example to Illustrate His notion about a ‘gender gap’ in Wikipedia on the Wikimania 2012. [200] The outcome Some received press coverage. [198] [199]
    • Wikimedia UK chairperson and administrator of the English Wikipedia Ashley van Haeften Was banned from the English Wikipedia for 6 months for sockpuppeting and other violations of Wikipedia’s norms and policies. [201] He was only the ninth Wikipedia sysop to be banned. Citation needed ] Wikimedia Commons. Powered by MediaWiki Wikimedia Foundation [202] [203]
  • September 2012
    • Author Philip Roth published an open letter to Wikipedia Describing conflicts he Experienced with the Wikipedia community while Attempting to modify the Wikipedia Article about His novel The Human Stain : ALTHOUGH the character Coleman Silk HAD-been inspired by the case of Melvin Tumin , Many literary critics Had drawn parallels between Silk and the life of Anatole Broyard , and Roth sought to remove statements that Broyard had been suggested as an inspiration; However, Roth’s edits had been reverted on the grounds that direct from the author were a primary source , not a secondary . [204] Wikipedia administrator and community liaison Oliver Keyes subsequently wrote a blog post criticizing Both Roth and his approach, and pointed Out That Even prior to Roth’s Attempts to modify the article, It Had already Cited a published interview in qui Roth Stated que la inspiration For Coleman Silk had been Tumin rather than Broyard. Keyes pointed out aussi que la HAD beens edits made via an anonymous IP address , with no evidence supporting the claim Provided to Roth That Was Actually Involved. Clarify ] [205] It Had already Cited a published interview in Roth Stated qui que la inspiration for Coleman Silk HAD beens Tumin Rather than Broyard. Keyes pointed out aussi que la HAD beens edits made via an anonymous IP address , with no evidence supporting the claim Provided to Roth That Was Actually Involved. Clarify ] [205] It Had already Cited a published interview in Roth Stated qui que la inspiration for Coleman Silk HAD beens Tumin Rather than Broyard. Keyes pointed out aussi que la HAD beens edits made via an anonymous IP address , with no evidence supporting the claim Provided to Roth That Was Actually Involved. Clarify ] [205]
    • The Gibraltarpedia project, where editors created articles about Gibraltar, [206] came under scrutiny due to concerns about Roger Bamkin, a Wikimedia UK Gibraltar in connection with Gibraltar. Did you know “section was allegedly being used for the promotional purposes of Bamkin’s clients. [5] [6] Bamkin, under pressure, resigned from the board. [5]
  • October 2012 – Asian soccer’s governing body Was forced to apologize to the United Arab Emirates soccer team for referring to ’em as the “Sand Monkeys”; The spurious nickname had been taken from a vandalized Wikipedia article. [207] [208] [209]
  • November 2012 – Lord Justice Leveson wrote In His carry-on British press standards, ” The Independent Was founded in 1986 by the journalists Andreas Whittam Smith, Stephen Glover and Brett Straub …” He Had used the Wikipedia Article for The Independent newspaper as His Matthew Symonds (a genuine co-founder) with Brett Straub (an unknown character). [210] The Economist said of the Leveson report , “Parts of it are a scissors-and-paste job culled from Wikipedia.” [211]
Jimmy Wales ‘relationship to Tony and Cherie Blair’ s blog about into question in December 2012 amid discussion of their connections with the Kazakh government.
  • December 2012 – A focus on the eu lieu Wikipedia user talk page of Jimmy Wales about His connection with the Republic of Kazakhstan WikiBilim organization and the repressive government of the Republic of Kazakhstan . Wales unilaterally shut down the conversation when other Wikipedia editors questioned him about his friendship with Tony Blair , whose company provides paid consultancy services to the Kazakh government. Wales stated that the line of questioning was “just totally weird and irrelevant” and told Andreas Kolbe, a moderator at Wikipediocracy who edits Wikipedia under the username “Jayen466”: “please stay off my talk page.” [212] [213]

2013

  • January 2013 – The discovery of a hoax article on the “Bicholim conflict” caused widespread press coverage. [214] [215] The article, a meticulously crafted but completely made-up description of a fictitious war in Indian Goa , had been listed as a “good article” – a quality award given to fewer than 1 percent of all articles on the English Wikipedia – for more than five years. [214]
  • February 2013 – Prison company GEO Group received media coverage When a Wikipedia editor using the name “Abraham Cohen” (Who Was, at the time, aussi GEO Group’s Manager of Corporate Relations) edited the company’s entry to remove information we ict past controversies, Following the announcement That It Had Obtained naming rights to Florida Atlantic University ‘s new stadium . [216] [217]
  • March 2013 – Controversy arose in March 2013 After it emerged that broad segments of the BP article had originated from a corporate employee who was a Wikipedia editor. [218] [219]
  • April 2013
    • The French-language Wikipedia article Pierre-sur-Haute military hertzian station , about a military radio station, attracted attention from the French interior intelligence agency DCRI . The agency attempted to have the article about the facility removed from the French-language Wikipedia. After a request for deletion in March 2013, the Wikimedia Foundation HAD Asked the DCRI qui shares of the item Were Causing a problem, Noting que la section étroitement reflected information in a 2004 documentary made by Loire Television 7 , a French local television station, qui Is a French air force. [220] [221] The DCRI refused to give these details and requested its deletion for the article. The DCRI then reprinted by Rémi Mathis , a volunteer administrator of the French-language Wikipedia, and president of Wikimedia France , by deleting the article [220] [222] by threatening him with arrest. Later, the article was restored by another Wikipedia contributor living in Switzerland. [223] [224] As a result of the controversy , the item temporarily est devenu The Most read page on the French Wikipedia, [225] with more than 120,000 page views During the weekend of 6/7 April 2013.
    • It was confirmed by a spokesperson for the Federal Service for Communications, Information Technology and Mass Media that Wikipedia had been blacklisted over the Russian Wikipedia’s article about cannabis smoking . [228] Being placed on the blacklist gives the operator 24 hours to remove the offending material. If the website owner refuses to remove the material then either the website or the network operator will be required to access the site in Russia. [229] The New York Times had a “selectively” block of Internet content that the government considered either illegal under Russian law or otherwise harmful to children. [230]
      Writer Amanda Filipacchi wrote in April 2013 op-ed in the New York Times criticizing the Wikipedia category “American Women Novelists”.

      The Sun alleged that Labor Party MP Chuka Umunna , in 2007 before his election, used the Wikipedia username “Socialdemocrat”, to create and edit his own Wikipedia page. [231] [232] Umunna told The Daily Telegraph that he did not alter his own Wikipedia page, but the paper quoted what they called “sources close to Umunna” as having told the newspaper that it was possible In 2007, when he was trying to be selected to be Labour’s candidate for Streatham in the 2010 general election, set up the page. ” [233] On April 11, 2013, The Evening Standard was edited in January 2008. Umunna said that he had “no recollection” of doing so. [234]

    • An article from the Canadian Democratic Party (NDP) in British Columbia , Adrian Dix , was widely reported in the Canadian press. Ten, while employed by Glen Clark , then first of British Columbia, had falsified a memo [235] related to a scandal involving casinos in which Clark was implicated, leading to Dix being fired from his post. [236] The Wikipedia editor who led the effort to keep the incident out of Ten’s article was identified by Global News and the Vancouver Sun as Mike Cleven, who edits Wikipedia under the username Skookum1. [237]Cleven denied That He Was associated with the NDP, [235] Stating That “I am the editor who’s spent the MOST energy on keeping the people pushing an inflammatory and undue-weight account of this. Whitewashing the item to prevent prevention mention of The BC Liberals have pulled this kind of crap on Wikipedia before they can say it’s not them, sure uh-huh, but the agenda of those claiming NOT To be them too much like theirs to be worth explaining further. ” [237] Whitewashing the article to prevent it from being used for defamatory purposes … the BC Liberals have pulled this kind of crap on Wikipedia before; They can not say it’s not them, sure uh-huh, but the agenda of those claiming [237] Whitewashing the article to prevent it from being used for defamatory purposes … the BC Liberals have pulled this kind of crap on Wikipedia before; They can not say it’s not them, sure uh-huh, but the agenda of those claiming [237]
    • Amanda Filipacchi wrote an op-ed for the New York Times on April 24, 2013, titled “Wikipedia’s Sexism Toward Female Novelists”, in which she noted that “editors have begun the process of moving women, one by one, alphabetically, ‘American Novelists’ category to the ‘American Women Novelists’ subcategory. ” American Novelists on Wikipedia, the free encyclopedia [238] The story was picked up by many other newspapers and websites and feminists said in response that they were disappointed and shocked by the action. [239]Wikipedia editors initiated various responses soon after Filipacchi’s article appeared, Including the creation of a category for ‘American men novelists’ along with an immediate proposal to merge both categories back into the original ‘American novelists’ category. [240] The ‘American men novelists’ category was criticized because the two categories together would have the effect of emptying the ‘American novelists’ category. [241] When the ‘American men novelists’ category was first created, its only entries were Orson Scott Card and PD Cacek (who is female). [242] A few days after the op-ed, Filipacchi wrote in the New York Times Sunday Review about the reaction to it, Which included edits to the Wikipedia article about her that she was retaliatory. [243] In an article in The Atlantic responding to accounts that the edits she had initially complained of the work of one rogue editor, Filipacchi detailed edit histories identifying seven other editors who had individually or collectively performed the same actions. [244] Andrew Leonard, reporting for salon.com , found that Filipacchi’s articles were followed by what he called “revenge editing” on her article and articles related to her, including that of her father, Daniel Filipacchi . Wikipedia editor Qworty, who, wrote on the talk page of Filipacchi ‘ s article: “Oh, by all means, let’s be Intimidated by the Holy New York Times Because When the New York Times tells you to shut up,. you-have to shut up. Because that’s the way ‘freedom’ works, and the NYT Judith Miller . “” I ‘m sorry . [245]
Andrew Leonard poses in Front de son own Wikipedia page, the establishment of qui Was inspired by His reporting on “revenge editor” Robert Clark Young . [246]
  • May 2013 – Andrew Leonard , writing in salon.com, Revealed Wikipedia editor Qworty’s real life identity to be Robert Clark Young , a novelist and writer. Qworty first drew attention to himself through his “revenge editing” on the Wikipedia article of novelist and Wikipedia critic Amanda Filipacchi . Young routinely made negative revisions to the pages of authors with whom he disagreed. Leonard was aided in his investigation by members of the Wikipedia Criticism site Wikipediocracy . [247] According to Washington Monthly columnist Kathleen Geier, “The Qworty case reveals the Achilles’ heel of the Wikipedia project.” Anyone possessing enough time and resources, [248] Shortly after the publication of Leonard’s article Qworty / Young was indefinitely blocked from editing Wikipedia [247] and a sockpuppet investigation was ouvert in order to determine the extent of Young’s editing with multiple accounts. [249] [250] Writing about the episode On His talk page, Wikipedia co-founder Jimmy Wales quoted Leonard’s story: “For Those of Us Who love Wikipedia, the ” [247] and it has been done to write that” That sums it up for me. More thoughts soon. I would have banned him outright years ago.So would many others. [249] Leonard’s continued investigations into Young’s editing revealed a years-long crusade against articles about topics and people related to modern paganism . HAD Nominated for deletion in 2012 Nominated Young’s article, in an act of revenge, for deletion after-Young’s revenge editing cam to light. HOWEVER, the pagan editor Told Leonard “that He Was Unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, Because Salon’s series Of articles on the Qworty affair had all the saga of a moment in Wikipedia history. ” [251] So would many others. [249] Leonard’s continued investigations into Young’s editing revealed a years-long crusade against articles about topics and people related to modern paganism . HAD Nominated for deletion in 2012 Nominated Young’s article, in an act of revenge, for deletion after-Young’s revenge editing cam to light. HOWEVER, the pagan editor Told Leonard “that He Was Unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, Because Salon’s series Of articles on the Qworty affair had all the saga of a moment in Wikipedia history. ” [251] So would many others. [249] Leonard’s continued investigations into Young’s editing revealed a years-long crusade against articles about topics and people related to modern paganism . HAD Nominated for deletion in 2012 Nominated Young’s article, in an act of revenge, for deletion after-Young’s revenge editing cam to light. HOWEVER, the pagan editor Told Leonard “that He Was Unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, Because Salon’s series Of articles on the Qworty affair had all the saga of a moment in Wikipedia history. ” [251] s continued investigations into Young’s editing Revealed has years-long crusade contre Articles about topics and people related to modern paganism . Leonard reported that one of the pagans whose article had been nominated for deletion in 2012 nominated Young’s article, in an act of revenge, for deletion after Young’s revenge editing came to light. HOWEVER, the pagan editor Leonard Told “that He Was Unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, Because Salon’s series of items on the Qworty affair HAD Enshrined the Entire saga as a significant moment in Wikipedia history.” [251] s continued investigations into Young’s editing Revealed has years-long crusade contre Articles about topics and people related to modern paganism . Leonard reported that one of the pagans whose article had been nominated for deletion in 2012 nominated Young’s article, in an act of revenge, for deletion after Young’s revenge editing came to light. HOWEVER, the pagan editor Leonard Told “that He Was Unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, Because Salon’s series of items on the Qworty affair HAD Enshrined the Entire saga as a significant moment in Wikipedia history.” [251] Leonard reported that one of the pagans whose article had been nominated for deletion in 2012 nominated Young’s article, in an act of revenge, for deletion after Young’s revenge editing came to light. HOWEVER, the pagan editor Leonard Told “that He Was Unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, Because Salon’s series of items on the Qworty affair HAD Enshrined the Entire saga as a significant moment in Wikipedia history.” [251] Leonard reported that one of the pagans whose article had been nominated for deletion in 2012 nominated Young’s article, in an act of revenge, for deletion after Young’s revenge editing came to light. HOWEVER, the pagan editor Leonard Told “that He Was Unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, Because Salon’s series of items on the Qworty affair HAD Enshrined the Entire saga as a significant moment in Wikipedia history.” [251]
  • June 2013 – Jimmy Wales , co-founder of Wikipedia, asked other editors to post their suspicions about Edward Snowden’s activities on Wikipedia to Wales’ talk page, arguably violating Wikipedia’s strict “outing” policy. No evidence of Snowden’s editing was uncovered. [252] [253] [254] [255] [256] [257]
  • August 2013 – On August 22, 2013, Bradley (now Chelsea) Manning announced her intention to transition . Shortly thereafter, Manning’s Wikipedia page was moved from “Bradley Manning” to “Chelsea Manning”, and the page was rewritten to reflect Manning’s female name and gender “with remarkably little controversy” [258] at first. Within a day, HOWEVER, long move request HAD Begun qui found no consensus for the move, resulting and in the page being white returned to “Bradley Manning” until a second long move request in October found consensus That It shoulds Careers be “Chelsea Manning” . The same month (October), Wikipedia ‘ s Arbitration Committee Heard box about the arguments about the article, qui resulted in being white Several editors topic-banned from editing transgender-related pages for making Either transphobicremarks or accusing others of making Such remarks. This led Trans Media Watch to criticize the Committee for implying that accusations of transphobia were as bad as actual transphobia. “We feel that Wikipedia’s banning of certain editors for calling people transphobic reflects a wider cultural problem whereby it is prejudiced,” they said in response to the bans. [259] Which resulted in several editors being transgender-related pages for either making transphobic remarks or accusing others of making such remarks. This led Trans Media Watch to criticize the Committee for implying that accusations of transphobia were as bad as actual transphobia. “We feel that Wikipedia’s banning of certain editors for calling people transphobic reflects a wider cultural problem whereby it is prejudiced,” they said in response to the bans. [259] Which resulted in several editors being transgender-related pages for either making transphobic remarks or accusing others of making such remarks. This led Trans Media Watch to criticize the Committee for implying that accusations of transphobia were as bad as actual transphobia. “We feel that Wikipedia’s banning of certain editors for calling people transphobic reflects a wider cultural problem whereby it is prejudiced,” they said in response to the bans. [259] This led Trans Media Watch to criticize the Committee for implying that accusations of transphobia were as bad as actual transphobia. “We feel that Wikipedia’s banning of certain editors for calling people transphobic reflects a wider cultural problem whereby it is prejudiced,” they said in response to the bans. [259] This led Trans Media Watch to criticize the Committee for implying that accusations of transphobia were as bad as actual transphobia. “We feel that Wikipedia’s banning of certain editors for calling people transphobic reflects a wider cultural problem whereby it is prejudiced,” they said in response to the bans. [259]
  • September 2013
    • Lawyer Susan L. Burke who had represented Iraqi civilians against the private military company Blackwater Inc. (now known as Academy ) Wikipedia editors who allegedly inserted misleading information into the Wikipedia article about her and whom she alleged were associates of Blackwater Inc. [260]
    • Croatian newspapers reported that the Croatian Wikipedia had been taken over by a clique of fascists who were rewriting Croatian history and promoting anti-gay feeling. The Croatian Minister of Education, Science and Sport, Željko Jovanović , made a public statement that the country should not rely on the Croatian Wikipedia: “[w] Wikipedia is not only misleading but also clearly falsified. ” [261] In an interview with Croatian news agency HINA , Snježana Koren, a historian at the Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb , judged the disputed articles “biased and malicious, partly even illiterate” Adding that “These are the types of articles you can find on the pages of fringe organizations and movements” and expressing doubts on the ability of its authors to distinguish good from evil. [262]
  • October 2013
    • Wikimedia Foundation Executive Director Sue Gardner Expressed Concerns That too much money donations from Wikipedia Was flowing to the various Wikimedia chapters around the world, funding bureaucracy Rather than Benefiting the encyclopedia. [263] She also expressed that the Wikimedia’s Funds Dissemination Committee process, being “dominated by fund-seekers, does not currently constitute sufficient protection against log-rolling , self-dealing , and other corrupt practices.” [264]
    • Rand Paul was accused of quoting Wikipedia in some of his speeches. Specifically, Jeremy Peters of The New York Times accused Paul of plagiarizing the Wikipedia article on the sci-fi film Gattaca when Paul was giving a speech about eugenics . [265] The Gattaca article was semi-protected soon after for a period of a week. [266]
    • An investigation by Wikipedians found that the Wiki-PR had an “army” of sockpuppet accounts to the Wikipedia on behalf of paying clients. The Wikipedia editors and admins help you build a page that stands up to the scrutiny of Wikipedia’s community rules and guidelines. ” [8] [9] The company’s Twitter profile stated: “We write it. [9] The Wikimedia Foundation subsequently sent Wiki-PR to cease-and-desist letter. [267] After a Wikipedia sockpuppet investigation related to the company, more than 250 Wikipedia user accounts being blocked or banned. [268]
    • Australian Environment Minister Greg Hunt made headlines in Australian media in an interview with the BBC World Service Stating That he had “Looked up what Wikipedia says about bushfires ” and read there That bushfires Were frequent events That HAD occurred in hotter months prior to European settlement. At the time Sami, meteorologists funded by the federal government, [269] [270] [271] other scientists [272] and politicians [273] Expressed Concerns That Increasing extreme fire and flood events are linked to climate change Scientifically accepted. According to the Sydney Morning Herald , Wikipedia ‘ S article about Hunt was edited to state that he uses Wikipedia for important policy research, and editing of the article was then disabled for new or unregistered users due to vandalism. [274]

2014

The controversial monkey selfie
  • January 2014 – The Wikimedia Foundation annoncé That Program Evaluation Coordinator Sarah Stierch was “no follow year employee of the Wikimedia Foundation,” after-evidence Was presented was Wikimedia mailing list That She Had beens editing Wikipedia On Behalf Of paying customers , a practice the Wikimedia Foundation said was “frowned upon by many in the editing community and by the Wikimedia Foundation”. [275] [276]
    • The Wikipedia page about North Carolina Senator Jim Davis was edited to state, incorrectly, that he had died of a heart attack . Davis, who was on vacation with his family in Virginia at the time, received a phone call soon afterward (on April 18) from the Macon County Commissioner, who told Davis he had heard three times that Davis had died of a heart attack. [277]
    • There was concern that the Wikipedia article on the Hillsborough disaster had been vandalized with offensive comments posted from computers within various UK government departments. [278]
  • July 2014
    • The Daily Telegraph Reported That IP addresses Belonging to the Russian government HAD edited Articles Relating to Malaysia Airlines Flight 17 to remove claims That It Helped Provide the missile system used to shoot down the aircraft. Among the edited pages Was the Russian Wikipedia ‘s item list of civil aviation incidents to claim That “the plane [Flight MH17] Was shot down by Ukrainian soldiers.” [279]
    • The Wall Street Journal reported on a controversial article-writing program called Lsjbot that has created millions of articles on Swedish Wikipedia and other other language editions. [280]
    • The 5-year-old Amelia Bedelia Cameroon “accidental hoax” about Amelia Bedelia , EJ Dickson. Amelia Bedelia’s current author, causing debate about Wikipedia, the Dickson, who authored the stories of the past, Use made of it, [281] as well as general responsibility. [282] [283] [284] After the hoax was identified, the IP address which had been used to insert it was banned from Wikipedia. [281]
  • August 2014 – Photographer David Slater feels a copyright takedown notice to the Wikimedia Commons over a photograph of a Celebes crested macaque taken on one de son cameras, qui at the Time Was being white operated by the macaque, resulting and in a ” monkey selfie “. The Wikimedia Foundation dismissed the claims, asserting that the photograph, having been taken by a non-human animal, rather than Slater, is in the public domain. [285] [286] Subsequently, a short in San Francisco ruled copyright protection could not be applied to the monkey and a University of Michigan Law Professor, said “the original monkey self is in the public domain.” [287]

2015

  • January 2015 – The Guardian reported that the English Wikipedia Arbitration Committee had banned five editors deemed to be breaking the site’s rules of gender-related articles amid the Gamergate controversy . [288] This Gathered a response from outlets Such As Gawker , [289] Inquisitr , [290] Think Progress , [291] [292] The Mary Sue , [293] de Volkskrant , [294] and Wired Germany . [295] The accuracy of these reactions was promptly addressed by the Committee, Which had not been released its final decision. [296] The Wikimedia Foundation also released a statement on its blog. [297] On January 28, the Arbitration Committee issued a final ruling in the GamerGate case, in which one longtime editor was banned from the site and other editors were prohibited from editing articles related to Gamergate or gender. [298]
  • February 2015 – Wikipedia’s Arbitration Committee banned Wikipedia administrator Wifione after accusations that he had for years manipulated the Wikipedia article on the Indian Institute of Planning and Management , an unaccredited business school. [299] [300] [301] The Wikipedia page was used as a marketing tool by the school. [299] Indian journalist Maheswhar Peri said, “In my opinion, by letting this go on for so long, Wikipedia has messed up perhaps 15,000 students’ lives.” [299]
  • June 2015 – Wikipedia administrator Chase me ladies, I’m the Cavalry, Who in real life is Richard Symonds, a Liberal Democrat , [302] Was stripped de son advanced permissions on English Wikipedia partner after the website’s Arbitration Committee found That he Improperly blocked year And then the Chairman of the Conservative Party Grant Shapps . The subject matter of the article was “no specific individual.” [303]
James Heilman’s dismissal from the Wikimedia Foundation Board of Trustees exacerbated tensions between the Board and the Wikipedia editing community in December 2015.
  • September 2015 – Wikipedia, the free encyclopedia Jump to: navigation, search Wikipedia articles on them. [304]
  • November 2015 – The Washington Examiner and several other outlets Reported That editors associated with The Hunting Ground , a documentary on college campuses is rape, Were Discovered making edits to Wikipedia various items “to make facts in accordance to the film.” [305] In response, Jimmy Wales started a discussion on his talk page about people who edit when they have a conflict of interest (COI) “I have long advocated that we should deal much more quickly and much more severely with COI editors. Usual objections (from some quarters – I think most people agree with me). [306]
  • December 2015 – The Wikimedia Foundation Board of Trustees voted to remove board member James Heilman on December 28. Heilman was one of three members elected by the Wikipedia editing community in May of that year. Exacerbating long-standing tensions about its relationship with the community. [307] [308] Heilman suggéré That His internal inquiry to make the Knight Foundation grant public Was a Factor In His dismissal from the WMF’s Board of Trustees. [309]

2016

  • January 2016 – On January 5, the Wikimedia Foundation announced the addition of Arnnon Geshuri , Vice President of Human Resources at Tesla Motors , to its Board of Directors. [310] The appointment Was controversial Among Wikipedia editors due à son prior role as Senior Director of Human Resources and Staffing at Google , Where He Was Involved With A “no cold call” arrangement entre tech companies That ended with Action by the Department of Justice . [311] Nearly 300 editors signed a vote of no confidence, urging his removal from the board. [312] [313] [314] On January 27, board president Patricio Lorente announced Geshuri would step down.
  • February 2016 – On February 25, owing to pressures presented by a “community revolt”, Wikimedia Foundation executive director Lila Tretikov resigned from the organization. Sources attributed the resignation widely to concerns that the organization’s leadership was not being transparent through a non-profit educational educational charity. [316] [317] [318]
This section needs expansion . You can help byadding to it . (January 2017)
  • December 2016 : In December 2016, ” The Signpost ” published a special report on the implosion of the German-language Wikipedia Arbitration Committee (ArbCom, the “SG” in Germany), after a left leaning member of the group exposed the identity of another member , Because he was a member of the Alternative für Deutschland party. After this disclosure, other members decided to leave the SG because they did not want to work with a member of the AfD. The discussions leading up to the implosion became very personal. [319] [ additional citation needed ]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *